Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області

40009, м. Суми, вул. Пушкіна, 1, тел. (542) 679-261, факс 679-899, e-mail: info@sm.pfu.gov.ua

Головне меню

Гаряча лінія

Кількість переглядів : 3486139
Права громадян на звернення

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про звернення громадян» (далі - Закон) громадяни України та інші особи, які законно знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ та організацій із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності.

Ст. 5 Закону визначено, що у зверненні має бути вказане прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть питання.
Звернення може бути усним чи письмовим.

Усне  звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв'язку через визначені контактні центри, телефонні “гарячі лінії” та записується (реєструється) посадовою особою.

Письмове звернення заявнику необхідно підписати із зазначенням дати. Надсилається поштою, передається громадянином особисто чи через уповноважену ним особу. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення). В електронному зверненні потрібно вказати електронну поштову адресу або відомості про інші засоби зв'язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Звернення, оформлені без дотримання цих вимог, повертаються заявникові з відповідними роз'ясненнями не пізніше десяти днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою ст. 7 Закону.

Згідно зі ст. 8 письмове звернення без зазначення місця проживання, без підпису автора, а також з якого неможливо встановити авторство, є анонімним і розгляду не підлягає.

Не розглядаються: повторні звернення громадянина одним і тим же органом з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті звернення, терміни розгляду яких передбачено ст.17 цього Закону, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Відповідно до ст. 18 Закону громадянин, який звернувся, має право:
- особисто викласти аргументи особі, яка перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у їх перевірці;
- знайомитися з матеріалами перевірки;
- подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, що розглядає звернення;
- бути присутнім при розгляді заяви чи скарги;
- користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, що здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;
- одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги;
- висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду заяви чи скарги;
- вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень.

Звернення розглядаються і вирішуються у місячний термін від дня надходження, а ті, що не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені питання неможливо, керівник відповідного органу, установи та організації або його заступник встановлюють необхідний термін для розгляду, про що повідомляється заявнику. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку (ст. 20 Закону).

Відповідно до внесених змін до Закону (ст. 23-1) громадянам надається можливість звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронною петицією через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об'єднання, що здійснює збір підписів на її підтримку. Електронна петиція розглядається за умови її схвалення не менше 25000 підписів громадян протягом трьох місяців з дня оприлюднення.